Historia

ARENA-messut järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992. Samana syksynä aloitti myös toimintansa Helsingin kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut – ensimmäisenä laatuaan Suomen yliopistoissa. Vuosien 1992 ja 2015 välisenä aikana messuilla on ollut esillä 220 erilaista työnantajaa. Luku olisi vielä suurempi, elleivät osa näistä olisi yhdistyneet vuosien varrella. Osa osallistujista on muuttanut nimeään ja joitain ei ole olemassakaan enää. Siitä huolimatta nykypäivänä osallistujista löytyy yhä samoja organisaatioita kuin alkuvuosinakin.

19921993199419951996199719981999200020012002200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017

2017

Kannet2017ARENA

  •  46 messuosastoa ja 8 yritystä mukana ARENA-On-Linessä
  • 64 henkilökohtaista tapaamista CV&LinkedIn – klinikalla 12 työnantajaorganisaation kanssa ja 5 työnhakuun liittyvää infosessiota
  • Kuvia 2017 messuista

2016

2016_arena_kansi_web

  • 25. juhlavuosi!
  • 51 osastoa, 64 henkilökohtaista tapaamista CV & LinkedIn -klinikalla 11 työnantajaorganisaation kanssa, 5 työnantajaesittelyä tai muuta infosessiota, CV-kuvaus mahdollisuus
  • kuvia 2016 messuista

2015

2015_arena_kansi_web

  • 65 näytteilleasettajaa, joista 10 osallistui myös ARENA-On-Lineen.
  • Näytteilleasettajilla ensimmäistä kertaa mahdollisuus rakennuttaa haastattelukoppi osastolleen.
  • Uudet verkkosivut
  • Kuvia

2014

2014_arena_kansi_web

  • 65 näytteilleasettajaa, joista 10 ministändillä
  • ARENA-On-Linessa 13 organisaatiota
  • CV-klinikalla 12 työnantajaa
  • Kuvia

2013

2013_arena_kansi_web

  • 55 näytteilleasettajaa
  • Pihahaastattelumahdollisuutta tarjottiin ensimmäistä kertaa työnantajille
  • Kuvia messuilta

2012

2012_arena_kansi_web

  • 67 näytteilleasettajaa
  • 23 työnantajaa mukana ARENA-On-Linessa
  • Opiskelijoille ensimmäistä kertaa mahdollisuus CV-kuvaukseen

2011

2011_arena_kansi_web

  • 20. messut! Kolme eniten messuilla vuosien aikana mukana ollutta työnantajaa palkittiin kuohuvan ja pokaalien kera messupäivänä.

2010

2010_arena_kansi_web

  • 61 näytteilleasettajaa
  • 16 työnantajaa mukana ARENA-On-Linessa

2009

2009_arena_kansi_web

  • Messuille rakennettiin ensimmäistä kertaa Hedelmätori yritysten ja opiskelijoiden interaktiiviseksi ja rennoksi kohtaamispaikaksi.
  • Lisäksi ARENA-On-Line -palvelu lanseerattiin ja tehtiin kunnolla tutuksi opiskelijoiden mielissä.
  • Messuoppaassa HSE:n ja Hankenin alumnit kertoivat opiskeluajan valintojen merkityksestä työelämässä.

2008

2008_arena_kansi_web

  • Yrityksillä oli nyt mahdollisuus osallistua messuille myös virtuaalisesti; ARENA-On-Line pilotoitiin ja hyvien kokemusten myötä päätettiin se vakiinnuttaa heti seuraavana vuonna.
  • Messujulkaisussa molempien koulujen alumnit kertoivat omat uratarinansa ja antoivat vinkkinsä opiskelijoille; IVANAhelsingin tuottaja Pirjo Suhonen: Uskalla! ja Googlen maajohtaja Petri Kokko: Satsaa 100 %.

2007

2007_arena_kansi_web

  • Kaikkien aikojen suurimmat messut järjestettiin 73 näytteilleasettajan ja yli 3 000 opiskelijan voimin.
  • Päärakennuksen kolmannen kerroksen Wihuri-sali otettiin käyttöön ensimmäistä kertaa ja se osoittautui hyväksi ratkaisuksi.

2006

2006_arena_kansi_web

  • Vuonna 2006 messut vietettiin 15-vuotissynttäreiden merkeissä.
  • Osanottajia alkoi olla jo niin paljon että päärakennuksen juhlasali, ala-aula ja ensimmäisen kerroksen aula täyttyivät ääriään myöten osallistuvista yrityksistä.

2005

2005_arena_kansi_web

  • Vuoden 2005 messut järjestettiin teemalla: ’Mikä minusta tulee isona?’
  • HKKK:n rehtori Kasanen paljasti oman haaveammattinsa: “matematiikan tutkija” ja Hankenin rehtori Marianne Stenius puolestaan: “Forskare, ganska klart!”

2004

2004_arena_kansi_web

  • 32 näytteilleasettajaa
  • 16 työnantajaesittelyä
  • Messujen ohjelmatarjontaa lisättiin ottamalla mukaan erityisesti alkuvaiheen opiskelijoille tarkoitetut työelämäluennot (3 kpl).
  • Samoin järjestettiin ensimmäinen CV-pysäkki, joka saavutti välittömästi suuren suosion opiskelijoiden keskuudessa.

2003

2003_arena_kansi_web

  • Ensimmäiset yhteiset messut Hankenin kanssa järjestettiin oranssin värin puitteissa.
  • Ylioppilaskunnat järjestivät yhdessä ensimmäisen Arena-evening tapahtuman, jossa opiskelijoilla oli tilaisuus tavata yritysedustajia rennossa ilmapiirissä iltapalan merkeissä.

2002

2002_arena_kansi_web

  • Messut järjestettiin yhdessä TaiK:in ura- ja rekrytointipalvelujen kanssa ja messuilla esiteltiin yritysvieraille IDPM-ohjelma, joka kokoaa yhteen taideteollisen, teknisen ja kauppakorkeakoulun opiskelijoita.

2001

2001_arena_kansi_web

  • Kymmenennet messut tehtiin jo rutiinilla. Tapahtumasta tuli ’rekrytointi- ja networking-tapahtuma’.
  • Messujulkaisuun oli koottu ohjeet opiskelijoille miten saada täysi hyöty irti Arenasta: pukeudu siististi, ota mukaan kopioita CV:stäsi, mieti kuinka markkinoit itseäsi, suunnittele päivän ohjelma, ole aktiivinen, kerää kontaktitietoja ja tutustu yritysten kotisivuihin.
  • Yritysedustajien taukotilassa oli näyttely ’Arena-messujulisteet kautta aikojen’.

2000

2000_arena_kansi_web

  • Vuonna 2000 ARENA-messuilla oli 47 näytteilleasettajaa ja 25 työnantajaesittelyä.
  • Messuilla kuultiin myös neuvoja miten hakea töitä Internetiä hyödyntäen ja Jobline (nyk. Monster.com) esitteli palveluaan.

1999

1999_arena_kansi_web

  • Rehtori Eero Kasanen toivotti yritykset tervetulleeksi messuille ja totesi messujulkaisussa ’Parhaat yritykset uskovat nuorten laatuaivojen merkitykseen keskeisenä menestystekijänä. Edelläkävijät tietävät myös minkälaista lahjakkuusrakennetta tarvitaan.’
  • H&M kertoi messuartikkelissa laajentavan toimintaansa pian Espanjaan ja Yhdysvaltoihin ja kertoi käyttävänsä kuuluisia kasvoja mainonnassa, mm. Geena Davis, Johnny Depp ja Salma Hayek.

1998

1998_arena_kansi_web

  • HKKK:n päärakennuksen entisöinti- ja korjaustyöt olivat ohi vuoden 1998 messujen aikaan ja messut pääsivät palaamaan päärakennukseen.
  • Arenan asema alkoi jo vakiintua ja messuille osallistui 50 yritystä.
  • Yritysesittelyihin varattiin jo kuusi salia ja 15 nimikkosalia oli jo löytänyt omat sponsorinsa.

1997

1997_arena_kansi_web

  • Messuilla pidettiin 28 erilaista yritysesittelyä neljässä eri salissa.
  • Kauppakorkeakoulun päärakennuksen entisöinti- ja korjaustöiden vuoksi messut järjestettiin tilapäisesti Chydenia-rakennuksessa
  • Arena-aamiaiselle Lyydia-kahvilaan Chydeniaan oli kutsuttu 300 ensimmäistä ja Coca-Colan 111-vuotissyntymäpäivää juhlistettiin myös Arena-messujen yhteydessä.

1996

1996_arena_kansi_web

  • Yritysten osallistujamäärä kasvoi jo 35:een. Tulijoita olisi ollut enemmän kuin juhlasaliin mahtui.
  • Päivän aikana järjestettiin 24 työnantajaesittelyä
  • 5. syntymäpäivää juhlittiin messujen jälkeen järjestelyillä syntymäpäiväjuhlilla
    • HKKK:n uusi rehtori Eero Kasanen toivotti sekä yritysten edustajat että opiskelijat tervetulleiksi messuille ’Hyötykää ja viihtykää!’

 

1995

1995_arena_kansi_web

  • Aikaisempia messuoppaita ei ole arkistoista löytynyt, tämä lienee siis ensimmäinen vuosi kun sellainen tehtiin.
  • Vuoden 1995 messujulkaisussa oli yritysesittelyjen lisäksi artikkeli, jossa mm. kerrottiin mikä internet on; ’Tietoverkko, joka yhdistää maailmanlaajuisesti tietokoneita’.
  • Messuille osallistui kaiken kaikkiaan 27 yritystä.

1994

  • Kolmannet, vuoden 1994 messut aloitettiin komeasti shamppanja-aamiaisella.
  • Vakavammasta ohjelmasta vastasi valtiovarainministeri Iiro Viinanen, joka alusti aiheesta ‘Valtionvelka laihduttaa hyvinvointiamme – kuinka laihaksi haluamme?’.
  • Messuilla oli mukana 27 yritystä.

1993

  • Yritysten osallistujamäärä kasvoi jo 21:een.
  • Messujulkaisussa silloisen Tietotehtaan toimitusjohtaja Matti Lehti toteaa, että ’tietotekniikan perustaitoja voidaan verrata luku- ja kirjoitustaitoon’.

1992

  • Ensimmäiset messut järjestettiin ja mukana oli 17 yritystä. Messupaikka oli päärakennuksen ala-aula ja kävijöitä riitti kaikille ständeille.
  • Rehtori Veikko Jääskeläinen kertoi että ’kävijämäärä, noin 1 500 opiskelijaa, ylitti kaikki odotukset’. (ARENA-messujulkaisu 1993)